
Hyvien makujen ja hyvinvoinnin Kotimaan Matkailumessut
Uutinen 08.04.2025
Kotimaan Matkailumessut houkutteli viikonloppuna lähes 5 000 kotimaan matkailusta ja hyvinvoinnista kiinnostunutta kävijää Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen. Tapahtuma järjestetään ensi vuonna 17.–19.4.2026.
Kotimaan matkailu kasvattaa suosiotaan
Matkailu kotimaassa kiinnostaa kansaa ja osastoilla kävi kova kuhina koko viikonlopun ajan.
SUOMA ry:n keväällä 2024 teettämän 100 syytä matkailla Suomessa -kyselyn mukaan kotimaanmatkailu kiinnostaa suomalaisia vahvasti kaikissa ikäluokissa ja aivan erityisesti 25–45-vuotiaiden keskuudessa. Perinteisesti matkailijoita kiinnostaneiden luonto- ja hyvinvointimatkailusisältöjen rinnalle ovat nousseet myös kaupunkikohteet ja ruoka. Lisäksi päivämatkat lähiseuduille kiinnostavat aikaisempaa enemmän. Suomalaiset hakevat lomiltaan helppoutta, rentoutumista, maittavaa ruokaa ja mukavia aktiviteetteja koko perheelle. Myös pyörämatkailu on noussut isoon suosioon kotimaan matkailijoiden keskuudessa.
”Kotimaan Matkailumessujen kanssa aloitettu yhteistyö oli SUOMA ry:n näkökulmasta antoisa ja onnistunut. Matkailua edistävän messutapahtuman ja SUOMAn hallinnoinnissa olevan 100 syytä matkailla Suomessa -brändin yhteen saattaminen oli toimiva konsepti. Yhteinen kohderyhmä oli luonnollinen yhdistävä tekijä ja messujen aikana saimme tavoitettua hyvin erityisesti kuluttajapuolen asiakkaita”, kommentoi Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry:n hallituksen puheenjohtaja Susanne Rasmus.
Perjantaina järjestetty ammattilaispäivä houkutteli paikalle myös DMC-matkanjärjestäjiä, jotka hakivat inspiraatiota muualta maailmasta Suomeen suuntautuville matkoille.
“Oli ilo nähdä, miten Kotimaan Matkailumessut kokosivat jälkeen yhteen alan toimijat ja innostuneet messuvieraat. Tunnelma oli positiivinen ja täynnä matkailun iloa! Messujen yhteydessä järjestetty ammattilaisille suunnattu ohjelma toi Tamperetta tutuksi ja mahdollisti verkostoitumisen messuilla myös muiden alan toimijoiden kanssa”, projektipäällikkö Petrina Palmroth Tampereen Messuilta luonnehtii tapahtumaa.
Laaja kattaus liikuntaa, lähiruokaa ja hyvinvointia
Tämän vuoden messuilla pääsi näyttelyalueella kävelyn lisäksi liikkumaan monipuolisesti erilaisten lajikokeilujen ja aktiviteettien tahdissa. Pääsylipun hinnalla sai tutustua muun muassa Yin joogaan, syvävenyttelyyn ja vauhdikkaaseen hittilaji Hyroxiin. Kangoo Club Hohde pomputti messuvieraita koko viikonlopun Kangoo Jumps -hyppykengillä ja näytteilleasettajat olivat järjestäneet runsaasti hyvinvointiteemaan sopivaa ohjelmaa myös omilla osastoillaan.
Ruuantuoksu leijaili messuhallissa, kun eri puolilta Suomea saapuneet ruuantuottajat tarjosivat messuvieraille maistiaisia ja mahdollisuuden ostaa tuotteita mukaan myöhempää herkuttelua varten. Myynnissä oli muun muassa limonadia, lörtsyjä, sipsejä, suklaata, chilikastikkeita ja hilloja.
Ohjelmalavalla Elina Gustafsson ja Susani Mahadura kävivät läpi kokemuksiaan kaksikon matkasta polkupyörillä napapiirille. Hyvinvointivalmentaja Nanna Karalahti ja Suomen Terapiatalon omistaja Silva Hatakka tarjosivat syvällisiä näkemyksiä ja käytännön työkaluja siihen, miten voit löytää oman polkusi kohti kukoistusta ja terveellisempää & tasapainoisempaa elämää.
Peltsin ja Osmon ohjelma valittiin Vuoden Kotimaan Matkailuteoksi
Myös Mikko ”Peltsi” Peltola kehui Suomen rajojen sisältä löytyviä lomakohteita, kun Tv-ohjelma Peltsi ja Osmo valittiin Vuoden Kotimaan Matkailuteoksi.
“Hienoa saada tunnustusta myös matkailun puolelta, vaikka Peltsi ja Osmo ei matkailuohjelma niinkään ole. Mutta tuleehan sekin toki siinä ohessa. Lähimatkailu ja kotimaan matkailu ovat itselle tosi tärkeitä juttuja ja niistä puhuminen on tärkeää. Jostain syystä nykyään ihannoidaan paljon kaukomatkailua, vaikka todellisuudessa meillä on kotimaassa niin hienoja kohteita, että soisi ihmisten keskittyvän enemmän niihin”, palkinnon molempien puolesta vastaanottanut Peltsi kommentoi.